blog_BIG_1890x400-facebook

FACEBOOK TO PRZEDE WSZYSTKIM SPOŁECZNOŚĆ – JAK ZBUDOWAĆ JĄ WOKÓŁ MARKI?

„Wytrzymały, odporny, niezależny i pełen energii ‒ HAMMER to telefon taki, jak Ty!” –  W jaki sposób zakomunikować ideę marki myPhone i zbudować społeczność „Hammeromaników” gotowych na nieograniczone możliwości telefonów linii HAMMER?

W tym artykule, na przykładzie fanpage’a „Hammer.Możesz więcej.”, wyjaśniam:-

– Jak, krok po kroku, budować społeczność wokół marki,

– W jaki sposób angażować fanów,

– Jak komunikować się z fanami,

– Jak sprawić, by fan marki został jej ambasadorem,

– Jak sprzedać produkt?

Osoby, które śledzą Twoją markę w social mediach to Twoja wirtualna społeczność.  Jakie działania warto wdrożyć, by stała się ona kręgiem lojalnych klientów, którzy – niezależnie od tego czy pozostawili „lajka” na Twoim profilu na Facebooku – po prostu będą Cię lubić? Sprawdź, jak budujemy społeczność „Hammeromaniaków” i zainspiruj się!

#1 Określ główne linie komunikacji na Facebooku

Naszą komunikację opieramy na dwóch najważniejszych liniach, które ‒ przenikając się ze sobą ‒ tworzą filozofię marki. HAMMER to telefony idealne do ekstremalnych warunków ‒ odporne na wodę, pyłki i wstrząsy. Gwarantują niezawodność i pewność, że #MożeszWięcej ‒ niezależnie od okoliczności. Świetnie sprawdzają się w pracy w trudnych warunkach, wśród miłośników sportów ekstremalnych czy zapalonych podróżników, a więc osób, które każdego dnia gotowe są, by sięgać po więcej. Stąd drugi z naszych kluczowych komunikatów: doba każdego z nas ma 1440 minut i tylko od nas zależy, jak je wykorzystamy. Na fanpage’u „Hammer.Możesz więcej.” pokazujemy, jak cieszyć się każdą z nich ‒ odkrywając, nie dając za wygraną, sięgając po więcej, ucząc się na błędach, pokonując własne słabości.

Nie skupiamy się wyłącznie na telefonach, ale… na ich użytkownikach! Co osiągamy dzięki takim komunikatom? Pokazując, jak doskonale HAMMER radzi sobie podczas survivalowego wypadu, po kąpieli w błotku czy upruszony mąką, łatwiej jest nam zadziałać na wyobraźnię odbiorców:

screeny-szablony

#2 Mów o wartościach marki, z którymi utożsamiają się Twoi fani

Każdy model linii HAMMER cechuje: wytrzymałość, odporność, niezależność i energia. Te cztery „hammerowe” wartości przypisujemy również użytkownikom pancernych telefonów. Kim oni są? Wśród Hammeromaniaków znajdziemy sportowców, podróżników, strażaków, kierowców, budowlańców. Wszyscy oni potrzebują telefonu, który nie zawiedzie w żadnej sytuacji, ale jednocześnie stanowi dodatek, po który sięgają wówczas, gdy chcą uwiecznić ekstremalny moment, uruchomić GPS, sprawdzić „fejsa”… Stąd na profilu pojawiają się posty o charakterze motywacyjnym, zachęcające do celebracji nietypowych świąt lub komentujące aktualne wydarzenia. Każdy z nich nawiązuje do głównych założeń komunikacyjnych marki i oczywiście jej wartości:

screeny-szablony2

Bezpośrednie zwroty do poszczególnych grup i skierowanie na nich uwagi to szansa na to, by telefony linii HAMMER postrzegane były jako ich telefony. Idzie za tym zaufanie i lojalność klientów w stosunku do marki a to niezwykle cenna wartość.

#3 Dopasuj komunikację do fanów

Opracowując strategię komunikacji, należy dopasować ją do grupy docelowej i oferty produktów czy usług. Zarówno statystyki Facebooka, jak i narzędzia zewnętrzne mierzące efekty działań w mediach społecznościowych mogą pomóc nam precyzyjnie określić, do kogo najskuteczniej trafiają nasze posty. Fani profilu „Hammer.Możesz więcej.” to przede wszystkim młodzi, aktywni mężczyźni. Czego naprawdę szukają na Facebooku? W odpowiedzi na ich potrzeby, posty publikowane na profilu są angażujące, zachęcają do aktywności i dzielenia się własnymi spostrzeżeniami. Dzięki prostym pytaniom i konkretnym, energicznym komunikatom, jak również przemyślanej warstwie wizualnej, mamy szansę „wsłuchać się” w indywidualne historie, dowiedzieć się, czego potrzebują i budować przy tym zaangażowanie na profilu.

#4 Wypracuj styl komunikacji

Spójna komunikacja to ważny element strategii obecności w social mediach. Powinna ona być dopasowana do grupy docelowej, dlatego w przypadku HAMMERA zwracamy się do naszych fanów, jak do kumpli. Często nazywamy ich „Hammeromaniakami”, „twardzielami”, w niemal każdym poście pojawia się slogan „Możesz więcej”, a grafiki bazują na wypracowanych szablonach i ustalonej kolorystyce. Dlaczego to takie ważne? Dobra strategia to gwarancja czytelnego przekazu, na który składają się: wysokiej jakości treść oraz spójność kolorystyczna i wizualna. Dzięki temu grafiki czy treści (copy) zapadają w pamięć i zaczynają być kojarzone z marką, a to – w nienachlany sposób – wspomaga mechanizmy sprzedażowe.

#5 Angażuj, aktywizuj, pozwalaj decydować

Publikując treści na fanpage’u mamy świadomość, że wyświetlą się one na tablicy pewnej części naszych fanów, przypominając, że lubi (a może nawet użytkuje) HAMMERA. Chcąc, by jego kolejne doświadczenie z marką było wartościowe, publikujemy treści angażujące, zadajemy proste pytania, publikujemy poradniki związane ze stylem życia naszych „Hammeromaniaków” czy ciekawe filmiki:

screeny-szablony5

Aby podtrzymać wysoki poziom zaangażowania, organizujemy konkursy, czyli coś, za co fani kochają HAMMERA!

Ciekawą propozycją angażowania fanów może być postawienie im pytania wyboru i możliwość „zadecydowania za markę”. Przykład ostatniej akcji:

screeny-szablony3

Tym sposobem pokazaliśmy, że zdanie fanów ma znaczenie dla marki.

#6 Pytaj i rozmawiaj

Ważnym elementem naszej codziennej pracy na profilu „Hammer.Możesz więcej” jest moderacja. Skoro zapraszamy fanów do dyskusji i pozostawienia własnych opinii, trzeba na nie odpowiedzieć – nawet, jeśli będzie to zwykłe „dziękujemy za wypowiedź”. „Hammeromaniacy” to kumple marki naszego Klienta, dlatego zwracamy się do nich energicznie i po kumpelsku. Wśród naszych szablonowych odpowiedzi pojawiają się: „HAMMER zawsze daje radę!”, „Niech Hammerowa moc będzie z Tobą!”, „Super, że Twój HAMMER tak śmiga!”. Od początku stawiamy na dialog – jeśli pojawiają się pozytywne opinie na temat aparatu, zachęcamy do opublikowania zdjęcia, jeśli usatysfakcjonowany użytkownik publikuje pozytywną opinię, w porozumienie z Klientem, w odpowiedzi na nią pytamy o adres, na który możemy przesłać firmowe gadżety, a gdy przychodzi nam się zmierzyć z krytyką – kontaktujemy się z serwisem i pomagamy rozwiązać problem.

Dobrze funkcjonująca komunikacja dwustronna w social mediach to wartościowy element w kontekście budowania pozytywnych doświadczeń w kontakcie z marką, dlatego warto zadbać, by prawidłowo funkcjonowała.

#7 Buduj autorytet marki

„Hammeromaniacy” to nasi kumple, jednak to my wiemy wszystko o pancernych telefonach – służymy radą, rozwiązujemy problemy. Publikujemy wartościowe poradniki z firmowego bloga, artykuły branżowe, recenzje naszych telefonów. W ten sposób budujemy autorytet marki a jednocześnie – zaufanie do niej. Fani profilu doskonale wiedzą, że znajdą tu pomoc – wystarczy napisać wiadomość.

#8 Łącz się z innymi

Przyjęliśmy zasadę, by doceniać i wyróżniać tych, którzy zabierają głos. Uwielbiamy rzucać wyzwania, a fani to podchwycili i… sami rzucili wyzwanie, zapraszając markę naszego Klienta do współpracy przy ciekawych projektach. Dzięki temu HAMMER ma swoich ambasadorów:

screeny-szablony4

Nasz Klient doskonale wie, gdzie szukać tych, którzy potrzebują ekstremalnych doznań, dlatego HAMMER został Partnerem Runmageddonu. Ta współpraca dostarczyła mnóstwa „hammerowych wrażeń” uczestnikom ekstremalnego biegu, a fanom profilu – wartościowy content w postaci wideo przewodników, zrealizowanych we współpracy ze Zbyszkiem Zioberem. Współpraca ze sportowcem w roli influencera okazała się strzałem w dziesiątkę! (O tym, jak przeprowadzić taką kampanię pisaliśmy tutaj.)

Budowanie społeczności wokół marki to proces długi i angażujący. Wymaga kreatywnego podejścia i konsekwentnej realizacji opracowanej strategii. Decydując się na obecność na Facebooku, trzeba pamiętać, że fanpage to – jak sama nazwa wskazuje – miejsce do komunikowania się z fanem. Jeśli Twoja komunikacja będzie realizowana w oparciu o spójną, ciekawą strategię, zgromadzisz społeczność wokół swojej marki i zwiększysz jej rozpoznawalność. Twoi fani, zachęceni treściami, które otrzymają, polubią je, udostępnią, a na koniec zapłacą, by otrzymać coś dodatkowego, czyli Twój produkt lub usługę.

Mam nadzieję, że powyższe rady okażą się skuteczne w kreowaniu wizerunku Twojej marki i pomogą Ci zbudować zaangażowanie fanów a później skutecznie finalizować sprzedaż.  

 

 

Dominika Posełek

Polonistka z wykształcenia, Social Media Specialist z zamiłowania. Pasjonatka literatury współczesnej i kultury wizualnej. Entuzjastka e-marketingu i ciekawych rozwiązań w Internecie z doświadczeniem w sprzedaży i budowaniu marki w oparciu o treści.